Jakie są pierwsze objawy zaburzeń sensorycznych u dziecka?

Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) stają się coraz częściej rozpoznawane u dzieci w wieku przedszkolnym. Wielu rodziców nie jest świadomych, że codzienne trudności ich dziecka — takie jak niechęć do dotyku, nadmierna ruchliwość, trudności z koncentracją czy silne reakcje na dźwięki — mogą mieć podłoże sensoryczne. Wczesne rozpoznanie objawów może znacząco poprawić komfort życia dziecka i jego rozwój emocjonalny, społeczny oraz poznawczy.

Co to są zaburzenia sensoryczne u dzieci?

Zaburzenia sensoryczne to trudności w przetwarzaniu bodźców zmysłowych, które docierają do dziecka z otoczenia. Układ nerwowy dziecka z trudnościami sensorycznymi nieprawidłowo odbiera, organizuje lub reaguje na informacje zmysłowe. Może to oznaczać zarówno nadwrażliwość, jak i niewrażliwość na bodźce – i to w różnych obszarach: dotyku, słuchu, węchu, równowagi, propriocepcji (czucia głębokiego), a także układu przedsionkowego.

Jak rozpoznać problemy sensoryczne u dziecka?

Niektóre dzieci wykazują subtelne oznaki już w pierwszych miesiącach życia, inne – dopiero w wieku przedszkolnym, kiedy wymagania adaptacyjne stają się większe. Oto najczęstsze objawy integracji sensorycznej u dzieci:

1. Nadwrażliwość sensoryczna – objawy:

Dziecko może:

  • reagować złością lub płaczem na niewielki hałas (np. odkurzacz, dzwonek),
  • unikać przytulania, kontaktu fizycznego, czesania włosów, obcinania paznokci,
  • być wybredne w jedzeniu – unikać potraw o określonej konsystencji lub zapachu,
  • bać się huśtania, skakania, wysokości,
  • szybko się męczyć lub irytować w hałaśliwych miejscach.

2. Niewrażliwość sensoryczna – objawy:

Dziecko może:

  • nie zauważać bólu, skaleczeń czy zimna,
  • być stale w ruchu – skakać, wspinać się, przewracać,
  • potrzebować silnych bodźców (np. mocne przytulenie, uderzenia, ugryzienia),
  • nie reagować na swoje imię lub polecenia (wykluczając problemy ze słuchem),
  • wykazywać trudność z oceną odległości i siły (np. zbyt mocno ściska kredkę, przesadza z siłą w zabawie).

3. Problemy z równowagą i koordynacją:

  • trudności z jazdą na rowerku biegowym,
  • potykanie się, przewracanie bez wyraźnego powodu,
  • opóźnienia w nauce chodzenia, biegania, skakania.

4. Trudności w przedszkolu:

  • problemy z koncentracją uwagi,
  • wycofanie z aktywności grupowych lub przeciwnie – nadmierna impulsywność,
  • problemy z przystosowaniem się do rytmu dnia (trudność w przechodzeniu między aktywnościami),
  • silne reakcje emocjonalne na zmiany.

Test na zaburzenia sensoryczne – czy warto?

Nie istnieje jeden uniwersalny test na zaburzenia sensoryczne, który rodzic mógłby wykonać samodzielnie. Jednak obserwacja dziecka w codziennych sytuacjach, rozmowa z nauczycielami przedszkolnymi oraz konsultacja z terapeutą SI to najlepsza droga do postawienia trafnej diagnozy. W poradniach psychologiczno-pedagogicznych można wykonać profesjonalną ocenę profilu sensorycznego dziecka.

Dlaczego rozwój sensoryczny dziecka jest tak ważny?

Rozwój sensoryczny to fundament dla wszystkich umiejętności: mowy, koncentracji, samoregulacji, relacji społecznych i samodzielności. Jeśli dziecko ma trudności w przetwarzaniu bodźców, będzie miało problemy z przystosowaniem się do wymagań otoczenia – i zamiast uczyć się i bawić, będzie walczyć z dyskomfortem wewnętrznym.

SI terapia – kiedy warto rozpocząć?

Im wcześniej, tym lepiej. Terapia SI (integracji sensorycznej) opiera się na specjalistycznych ćwiczeniach dostosowanych do indywidualnego profilu sensorycznego dziecka. W przyjaznej i bezpiecznej przestrzeni, dziecko uczy się reagować adekwatnie na bodźce, ćwiczy równowagę, czucie ciała, koordynację, koncentrację i komunikację.

Terapia SI:

  • wspiera rozwój mowy i umiejętności poznawczych,
  • redukuje nadmierne pobudzenie lub wycofanie,
  • poprawia relacje społeczne,
  • daje dziecku większe poczucie bezpieczeństwa i sprawczości.

Jak wspierać dziecko w domu?

  • Obserwuj dziecko i zapisuj powtarzające się trudności.
  • Zapewnij spokojne i przewidywalne otoczenie.
  • Stosuj różnorodne bodźce – piasek, woda, plastelina, huśtawka.
  • Rozmawiaj z przedszkolem i terapeutą SI o spójności oddziaływań.
  • Nie bagatelizuj – nawet pozornie niewielkie objawy mogą mieć ogromne znaczenie dla dalszego rozwoju.

Zaburzenia sensoryczne u dzieci nie muszą być przeszkodą – pod warunkiem, że zostaną odpowiednio wcześnie rozpoznane. Jeśli obserwujesz u swojego dziecka powyższe symptomy, nie wahaj się skonsultować z terapeutą SI. Integracja sensoryczna objawy daje jasno do zrozumienia, że zmysły to nie tylko kanały poznawcze – to podstawa emocji, uwagi i relacji.

Empatyczne podejście i profesjonalna terapia SI mogą sprawić, że Twoje dziecko poczuje się bezpieczniej w swoim ciele i świecie. Pamiętaj – to, co dziś nazwiesz „trudnością”, może jutro stać się siłą.

Powiązane artykuły

Dlaczego tak ważne jest włączenie dziecka w spektrum autyzmu w wieku przedszkolnym w proces socjalizacji z grupą rówieśniczą?
Dlaczego tak ważne jest włączenie dziecka w spektrum autyzmu w wieku przedszkolnym w proces socjalizacji z grupą rówieśniczą?Dzieci w spektrum autyzmu często doświadczają trudności w…
Czytaj więcej
Jakie są pierwsze objawy autyzmu u dziecka i jak wygląda diagnoza?
Jakie są pierwsze objawy autyzmu u dziecka i jak wygląda diagnoza?Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, które wpływa na sposób, w jaki dziecko postrzega świat i komunikuje…
Czytaj więcej
Zalety edukacji inkluzyjnej – dlaczego każde dziecko zasługuje na szansę?
Edukacja inkluzyjna to podejście, które stawia na równość i akceptację. W naszym przedszkolu na Mokotowie wierzymy, że każde dziecko – zarówno neurotypowe, jak i te…
Czytaj więcej
Zdrowe nawyki od najmłodszych lat – jak dieta wpływa na rozwój dziecka?
Zdrowe odżywianie w wieku przedszkolnym to podstawa prawidłowego rozwoju dziecka. W naszym przedszkolu na Mokotowie przykładamy ogromną wagę do zbilansowanego jadłospisu, który wspiera rozwój fizyczny,…
Czytaj więcej
Jak wspierać rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym?
Rozwój emocjonalny dziecka to jeden z najważniejszych aspektów jego wczesnego dzieciństwa. W naszym przedszkolu na Mokotowie kładziemy szczególny nacisk na budowanie inteligencji emocjonalnej, pomagając dzieciom…
Czytaj więcej